کارگاه موتور

 | تاریخ ارسال: 1398/9/19 | 
سرپرست: دکتر حسین خالقی
مسئول آزمایشگاه: مهندس عباس فرجی

تلفن:۶۴۵۴۳۲۷۸

معرفی
 کارگاه بال و بدنه و موتور دانشکده مهندسی هوا فضای دانشگاه  صنعتی امیرکبیر به عنوان یکی از پیشرفته ترین کارگا­های موتور هواپیما به لحاظ کیفی و کمی در بین دانشگاه­های ایران شناخته می­شود .
این کارگاه به منظور آموزش تئوری و عملی دانشجویان مقطع کارشناسی هوافضا در زمینه شناخت انواع موتور ها برای هواپیما های سبک و سنگین، وهمچنین آشنایی کلی با ساختمان  هواپیما بصورت فشرده در قالب دو واحد درسی در هر ترم تحصیلی ارائه می­گردد.
از جمله اهدافی که در تدریس این مباحث علمی کارگاه توسط کادر علمی دانشکده مهندسی هوافضا دنبال می­گردد، می­توان به آشنایی دانشجویان این رشته  در رابطه با مباحث کلی  و کلیدیِ پیرامون عملکرد موتورها ی جت وپیستونی در صنعت هوایی و کاربرد های آن در صنعت هوافضا اشاره نمود. مباحثی که در این کارگاه ارائه می­گردد با هدف ایجاد آگاهی هر چه بیشتر علمی و تجربه عملیاتی ملموس دانشجویان این رشته تدوین شده است.

 
محتوا
   آشنایی با چگونگی  ایجاد نیروهای جلوبرندگی و عوامل موثر در به پرواز درآمدن یک هواپیما
 
۱- موتور های پیستونی و انواع آن     
 جلسات تئوری و عملی موتورهای پیستونی به معرفی نحوه عملکرد و انواع و دسته بندی این نوع موتورها پرداخته و با حضور مدرس در محیط عملی، دانشجویان علاوه بر فرا گیری تئوری ، به وسیله باز و بسته کردن موتور ۴ و ۶ سیلندر با قطعات کلی و جزئی یک موتور پیستونی از نزدیک آشنا می­شوند.
 
۲- موتور های جت وانواع آن
 جلسات تئوری و عملی موتورهای جت که به معرفی انواع و دسته بندی این نوع موتورها پرداخته و با حضور مدرس در محیط عملی علاوه بر فرا گیری تئوری ، دانشجویان به وسیله باز و بسته کردن موتور جت موجود در کارگاه موتور این دانشکده ، با قطعات این موتور از نزدیک آشنا می­شوند.
 
۳- آشنایی کلی با سیستم ارابه فرود هواپیما
 در این بخش ،با معرفی قطعات اصلی ارابه فرود یک هواپیما و ارائه مباحث تئوری شامل انواع ارابه فرود، قطعات اصلی و مکانیزم کلی طراحی و عملکرد یک ارابه فرود، سعی در آشنایی هر چه بیشتر دانشجویان با ارابه فرود یک هواپیما می­گردد.
 
۴- شناخت کلی ساختمان هواپیما و انواع اتصالات رایج در این صنعت
 شناخت انواع اتصلات بکار رفته در ساختمان یک هواپیما  و با توجه به استانداردهای پیچیده حاکم بر صنایع هوایی ، برای دانشجویان رشته هوافضا از اهمیت ویژه ای برخوردار است. لذا در این بخش از مباحث کارگاه ، دانشجویان با انواع اتصلات هواپیما از جمله پیچ و پرچ آشنا  شده و بصورت عملی مسائل تعمییر و نگهداری هواپیما را تجربه میکنند.  
 

لیست تجهیزات
 انواع موتورهای پسیتونی ۴ و ۶ سیلند
انواع موتورهای جت : توربو فن  *  توربو جت * توربو شفت    
 بدنه اسکرپ دم هلیکوپتر و قسمتهای مختلف هواپیما
  ماکاپ لندینگیر جهت آشنایی بشتر دانشجویان
جرثقیل زنجیری یک تن
جرثقیل هیدرولیکی اهرمی
  ابزار مخصوص جهت باز کردن موتور جت


آدرس:دانشکده مهندسی هوافضا،طبقه همکف

 

دفعات مشاهده: 2643 بار   |   دفعات چاپ: 277 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر