آزمایشگاه خستگی و شکست

 | تاریخ ارسال: 1398/9/18 | 

سرپرست: دکترحسین حسینی تودشکی 
مسئول آزمایشگاه : آقای مهندس نوائی
 تلفن :۰۹۱۱۶۲۴۶۵۵۲ ، ۶۴۵۴۳۲۲۶

 
معرفی
این آزمایشگاه قادر به انجام تستهای خستگی و کشش برروی نمونه های فلزی، کامپوزیتی و پلیمری می باشد. همچنین در حال تجهیز برای انجام تستهای فشاری و کمانش نیز می باشد. با توجه به امکانات وجود data logger   مربوط به خود دستگاه خستگی و کانال های اضافی موجود، می توان اطلاعات جزئی تر از میزان کرنش و تغییر مکان ها در قسمتهای مختلف نمونه ها نیز حاصل  نمود. این آزمایشگاه تاکنون تست های خستگی زیادی روی قطعات سالم فولادی، آلومینیومی و پلیمری و همچنین نمونه های کامپوزیتی به منظور مطالعه میزان کاهش سختی و مقاومت آنها در طول کارکرد انجام شده است. تستهای متعددی نیز بر روی پانل های آلومینیومی حاوی ترک که توسط مواد کامپوزیت ترمیم شده اند، به منظور مطالعه چگونگی رشد ترک، تأخیر در زمان رشد مجدد ترک و و جدایش لایه ها انجام شده است. ا زدیگر پروژه های انجام شده  تست های خستگی برروی اتصالات جوش فولادی آلیاژی مورد استفاده در سازه اتوبوس به منظور تشخیص دلیل عیوب زودرس و چگونگی افزایش عمر سازه های موجود بوده است و مطالعه مقاومت برش چند لایه ای کامپوزیت می باشد.
 

امکانات آزمایشگاه
 
ردیف عنوان تعداد کاربرد
۱ دستگاه تست خستگی و کشش Dartec با ظرفیت ۵۰ کیلونیوتن و فرکانس ۱۰۰ هرتز ۱ آزمایشهای کشش-برش-فشار - خستگی و تعیین خواص مکانیکی مواد
۲ دستگاه Data logger استاتیکی  (۳۰ کانال استاتیک) ۱ داده برداری
۳ دستگاه Data logger دینامیکی (۱۰ کانال دینامیک) ۱ داده برداری
۶ Clip-gage ۱ باز شدگی دهانه ترک
۸ پمپ خلاء ۱ ساخت نمونه کامپوزیتی به روش VIP

زمینه های تحقیقاتی:
 انجام تست های کشش، فشار ، تست های مربوط به خواص مکانیکی مانند تست,( DCB, ENF)
این آزمایشگاه تاکنون تست های خستگی زیادی روی قطعات سالم فولادی، آلومینیومی و پلیمری و همچنین نمونه های کامپوزیتی به منظور مطالعه میزان کاهش سختی و مقاومت آنها در طول کارکرد انجام شده است.
 
پروژه ها و فعالیت ها 
۱-تست های استاتیکی جهت تعیین چقرمگی شکست نمونه های اتصال چسبناک کامپوزیت های فیبر شیشه به آلومینیوم در سه مود DCB ، ENF و  MMB تست های خستگی نمونه های مشابه در دو مود DCB و ENF جهت استخراج ثوابت معادله پاریس.
۲-تست های استاتیکی کشش نمونه های چسب  ساخته شده در قالب، جهت استخراج خواص مکانیکی چسب.
۳-تست های استاتیکی برای نمونه های اتصال چسبناک کامپوزیت های فیبر شیشه به آلومینیوم جهت تعیین اثر تغییر نرخ بارگذاری روی مقدار چقرمگی شکست در حالت بارگذاری DCB
۴-ازدیگر پروژه های انجام شده تست های خستگی برروی اتصالات جوش فولادی آلیاژی مورد استفاده در سازه اتوبوس به منظور تشخیص دلیل عیوب زودرس و چگونگی افزایش عمر سازه های موجود و نیز مطالعه مقاومت برش چند لایه ای کامپوزیت بوده است.


آدرس : دانشکده هوافضا، طبقه همکف








 

دفعات مشاهده: 3889 بار   |   دفعات چاپ: 277 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر