انتشار کتاب "مدل­سازی سیستم های زیستی" توسط انتشارات جهاددانشگاهی واحد صنعتی امیرکبیر‌

 | تاریخ ارسال: 1400/12/1 | 

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی واحد صنعتی امیرکبیر، کتاب "مدل ­سازی سیستم های زیستی" تصنیف آقای دکتر فرزاد توحیدخواه و خانم دکتر گلناز بغدادی، توسط انتشارات جهاددانشگاهی واحد صنعتی امیرکبیر به چاپ رسید.

در پیشگفتار این کتاب آمده است:
 "این کتاب در دو بخش مباحث تئوری و مباحث کاربردی تنظیم شده است. در بخش اول در شش فصل، مباحث پایه و الگوریتم ‌های مربوط به روش ‌های مختلف شناسایی سیستم و مدل ‌سازی ارائه شده است و سعی شده است به ارائه مثال‌ های متنوع نحوه استفاده از این‌ روش‌ ها تفهیم شود. همچنین در این بخش با پیاده ‌سازی مثال ‌های ساده در محیط نرم‌ افزار متلب، نحوه استفاده از این الگوریتم ‌ها به‌ صورت کاربردی ارائه شده است. در بخش دوم کتاب، در هفت فصل، به کاربردهای مختلف روش ‌های مدل ‌سازی مقدماتی در مورد سیستم‌ های زیستی پرداخته شده است. در این فصل ‌ها مثال ‌های پیچیده ‌تر با تنوع بیشتری آورده شده است تا به محققین یک دید پایه در مورد نحوه استفاده از روش‌ های ارائه شده داده شود.
سعی شده است مطالب این کتاب به ‌خصوص در بخش اول که شامل پایه‌ های تئوری مسئله است، زبان ساده و قابل درک داشته باشد تا برای مبتدیان در این زمینه انگیزه و توانمندی لازم ایجاد گردد. این کتاب را می‌ توان به ‌عنوان پیش‌ نیاز جهت یادگیری راحت ‌تر روش ‌های مدل‌ سازی پیشرفته در نظر گرفت و هدف اصلی آن ایجاد درک اساسی از اهمیت و کاربردهای مدل ‌سازی به ‌خصوص در سیستم ‌های زیستی، توانایی به‌ کارگیری و پیاده ‌سازی انواع روش‌ های مقدماتی مدل‌ سازی و توانایی شبیه ‌سازی و ارزیابی این مدل ‌ها در خوانندگان است. 
کتاب ­های لاتین موجود به طور جامع به تمامی جنبه ­های مدل­ سازی به خصوص در مورد سیستم ­های زیستی نپرداخته ­اند و متأسفانه مرجع کاملی وجود ندارد که هر دو جنبه نظری و کاربردی را در این زمینه پوشش دهد. به این ترتیب، از آنجایی‌که تاکنون مرجع جامع و مناسبی از مدل ‌سازی سیستم ‌های زیستی در زبان فارسی و لاتین وجود نداشته است، کتاب حاضر که نتیجه سال ‌ها تدریس درس مدل ‌سازی توسط نویسنده اول کتاب در دانشکده مهندسی پزشکی دانشگاه صنعتی امیرکبیر است، می ‌تواند به ‌عنوان یک منبع مناسب برای درس مدل‌ سازی در رشته مهندسی پزشکی و همچنین دیگر رشته ‌های مهندسی و علوم پایه نظیر مهندسی برق، مهندسی مکانیک، مهندسی مکاترونیک، مهندسی کامپیوتر، مهندسی شیمی، علوم اعصاب شناختی، ریاضی، فیزیک و یا اقتصاد در نظر گرفته شود.
مخاطب اصلی این کتاب محققین و دانشجویان در مقاطع تحصیلات تکمیلی هستند ولی نظر به بیان ساده مطالب و ارائه مثال‌ های متنوع، دانشجویان در مقطع کارشناسی نیز می ‌توانند از آن در انجام پروژه‌ ها و تحقیقات خود استفاده لازم را ببرند و امید بر آن بوده است که این کتاب بتواند وسیله‌ ای باشد که راه ورود به این حوزه را برای دانشجویان در تمامی مقاطع و دیگر علاقه ‌مندان هموارتر بنماید.
بر اساس تجربیات این پروژه‌ ها، گزارش حاضر توصیه ­های مفصلی برای دست اندرکاران امور مرتبط با برنامه‌ ها، پروژه‌ ها و نوآوری­ های مربوط به مدیریت حوزه ­های آبخیز در سطوح ملی، منطقه ­ای و محلی ارائه می ­نماید. همچنین امیدواریم که این گزارش برای مدیران و برنامه‌ ریزان درگیر در سایر برنامه ­های مدیریت یکپارچه سیمای زمین و برنامه ­ریزی منابع طبیعی و تجدید منابع نیز ارزشمند باشد. برای تحقق اهداف توسعه پایدار (SDGs)، استراتژی‌ هایی برای مقابله با نابرابری ­های مداوم و مکرر در فقیرترین اقتصادها، جایی که توسعه، وابستگی و نیازمندی بسیار زیادی به منابع طبیعی دارد، لازم می باشد. پرداختن به اهداف توسعه پایدار همزمان نیازمند استفاده از رویکردهای یکپارچه با هدف دستیابی به انسجام در سیاست ‌ها و اقدامات در مقیاس­ های محلی تا جهانی و همچنین در بخش ­های مختلف می باشد. آبخیزداری رویکرد یکپارچه این چنینی می ­باشد و از همکاری بین بخش ­ها، مقیاس­ ها و بازیگران حاضر در حوزه آبخیز، برای برقراری تعادل در نیازهای رقابتی و ایجاد مزایا و منافع همزمان برای مردم و محیط زیست حمایت می­کند. رویکرد مدیریت حوزه آبخیز که در این گزارش مطرح شده است، هم­ راستا با رویکردی جامع و برای پرداختن به چالش­ های پیچیده و به هم پیوسته است و برای دستیابی به انسجام بین اسناد راهبردی سازمان و دستور کار برنامه ۲۰۳۰ می باشد که غذا و کشاورزی نقش محوری در آن دارد. اقدام فائو در رابطه با آبخیزداری به طور مستقیم با پنج اصل پایداری غذا و کشاورزی هم تراز می ‌باشد که این اصول ابعاد اجتماعی، اقتصادی و زیست‌ محیطی توسعه پایدار را متوازن و متعادل می ­نمایند. این اصول شامل بهبود بهره ­وری در استفاده از منابع، مدیریت پایدار منابع طبیعی و اکوسیستم­ ها، حفاظت و بهبود معیشت روستایی و رفاه اجتماعی، افزایش انعطاف­ پذیری و سازگاری مردم، جوامع و اکوسیستم­ ها، و ترویج و ارتقاء مکانیسم­ های نوآورانه، مؤثر و مسئولانه حاکمیت، در هر دو سیستم طبیعی و انسانی می ­باشند. با رعایت این اصول، مدیریت حوزه آبخیز ضمن جلوگیری از تخریب محیط زیست و از بین رفتن تنوع زیستی، مکانیسم و شیوه ‌های پایدارتر تولید در بخش‌ های زراعی، دامی، جنگلی و شیلات را ترویج و ارتقاء می‌ دهد. این امر نشان دهنده دیدگاه فائو در مورد غذا و کشاورزی پایدار می ­باشد، دیدگاهی که بیان می ‌دارد در جهان غذای مغذی در دسترس همگان قرار گیرد و منابع طبیعی به گونه ‌ای اداره ­گردد که منابع حاصله از وجود، عملکرد و تنوع زیستی اکوسیستم­ ها برای تأمین نیازهای حال حاضر و آینده بشر حفظ گردند."
شایان ذکر است این کتاب در ۸۴۰  صفحه و به قیمت ۲۱۰ هزار تومان به بازار کتاب عرضه شده است.
علاقمندان می توانند کتاب مذکور را از طریق فروشگاه و نمایشگاه دائمی انتشارات جهاددانشگاهی امیرکبیر واقع در خیابان حافظ جنب درب اصلی دانشگاه و یا فروشگاه اینترنتی انتشارات به آدرس jdamirkabir.ac.ir/shop  ؛ خریداری نمایند.